Ενημερωτικά Δελτία

Μπείτε στη λίστα ενημερωτικών δελτίων μας για να είστε πάντα ενημερωμένοι για τις εξελίξεις στον τομέα του σακχαρώδους διαβήτη

Ο Αρεταίος ο Καπαδόκης περιέγραψε τον διαβήτη το 200 π.χ. ως μια «μυστηριώδη νόσο». Aκόμη και σήμερα παρά την πρόοδο της Ιατρικής δεν έχουμε βρει τη θεραπεία του διαβήτη, γνωρίζουμε όμως πώς να αποφύγουμε τόσο τον ίδιο όσο και τις επιπλοκές του.

Το 2006 δημοσιεύτηκε μία μελέτη που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου συμμετείχαν 25.000 άτομα που τους ζητήθηκε να ακολουθήσουν 5 κανόνες υγιεινής ζωής. Οι κανόνες αυτοί ήταν:


1.    Διατήρηση δείκτη μάζας σώματος <25 (δηλαδή το βάρος σε κιλά διά του τετραγώνου του ύψους σε μέτρα).
2.    Κατανάλωση λίπους σε αναλογία <30% της συνολικά προσλαμβανόμενης ενέργειας.
3.    Κατανάλωση κεκορεσμένου λίπους <10% της συνολικά προσλαμβανόμενης ενέργειας
4.    Κατανάλωση φυτικών ινών >15 γραμμάρια/1000 θερμίδες.
5.    φυσική δραστηριότητα >4 ώρες /εβδομάδα.

Μετά από 4.5 χρόνια ΚΑΝΕΝΑ από τα άτομα που τηρούσαν και τους 5 κανόνες δεν εμφάνισε διαβήτη. Όσο λιγότερους κανόνες ακολουθούσαν οι συμμετέχοντες, τόσο συχνότερος ήταν ο διαβήτης. Τονίζεται έτσι η τεράστια σημασία του φυσιολογικού βάρους και της αποφυγής ζωικών λιπαρών. Δυστυχώς μόνο το 20 % των συμμετεχόντων τηρούσαν 3 ή περισσότερους κανόνες υγιεινής διαβίωσης.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ.

Στις μέρες μας ο διαβήτης είναι μία παγκόσμια επιδημία. Δεν είναι όλοι οι παχύσαρκοι διαβητικοί αλλά το 80% των διαβητικών είναι παχύσαρκοι. Πρόληψη και θεραπεία του διαβήτη είναι αλληλένδετα με τη Μεσογειακή διατροφή, τη μείωση του σωματικού βάρους και την συστηματική σωματική άσκηση. Είναι λοιπόν αναγκαίο:

1.να μειωθούν οι προσλαμβανόμενες θερμίδες με ταυτόχρονη αύξηση της σωματικής δραστηριότητας, ιδίως  σε υπέρβαρα άτομα με δείκτη μάζας σώματος >25 .

2.να ενθαρρύνουμε όποιον έχασε βάρος να μην το επανακτήσει, είτε πρόκειται για διαβητικό είτε για μη διαβητικό άτομο.

3.να μειώσουμε την πρόσληψη κορεσμένου λίπους (ζωικά λιπαρά, γλυκά με βούτυρο και κρέμα γάλακτος) και ευ-απορρόφητων υδατανθράκων (ζάχαρη). Παράλληλα να αυξήσουμε τους σύμπλοκους υδατάνθρακες (όσπρια) και τις φυτικές ίνες.



Πρέπει να σημειωθεί ότι απώλεια 10% του βάρους τον 1ο χρόνο μειώνει το βλαβερό κοιλιακό λίπος κατά 30% κάτι που βελτιώνει σημαντικά τα επίπεδα σακχάρου, χοληστερίνης και αρτηριακής πίεσης!!

Όσο αφορά τον διαβήτη τύπου 1, που εμφανίζεται  στη παιδική ηλικία, οι προσπάθειες πρόληψης δεν έχουν αποδώσει. Εμφανίζεται σε νορμοβαρή παιδιά αλλά οι γνώσεις για τα αίτια της νόσου είναι περιορισμένες.

 

 

Δυστυχώς στην εποχή της τηλεόρασης, του fast food και της παντελούς έλλειψης χώρων άθλησης ο διαβήτης των ενηλίκων, ο τύπου 2, αρχίζει να εμφανίζεται και στην παιδική ηλικία. Δυστυχώς το παχύσαρκο παιδί είναι υποψήφιος διαβητικός στην ενήλικη ζωή. Η  προσπάθεια ΠΡΟΛΗΨΗΣ του διαβήτη είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική. Η αποφυγή της παχυσαρκίας και η υιοθέτηση υγιεινής διατροφής είναι αναγκαία για τους ενήλικες αλλά πρέπει να ξεκινά από την παιδική ηλικία. Είναι αναγκαίο να αποφεύγονται τροφές πλούσιες σε λίπος, αλάτι και ζάχαρη όπως αναψυκτικά, σοκολάτες, γλυκίσματα, τηγανιτά, χάμπουργκερ. Ταυτόχρονα να εφαρμόζεται καθημερινά άσκηση τουλάχιστον 30 λεπτών (στίβος, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κολύμπι ή  απλό ζωηρό περπάτημα). Όλα βέβαια τα παραπάνω μικρή σημασία έχουν αν καπνίζουμε. Και για τους καπνιστές όμως ΠΟΤΕ δεν είναι αργά αφού η διακοπή του καπνίσματος μειώνει τον κίνδυνο θανάτου κατά 50% τα επόμενα χρόνια.

Άτομα στα οποία τίθεται η διάγνωση του ΠΡΟΔΙΑΒΗΤΗ πρέπει να μπαίνουν σε δίαιτα με σκοπό την απώλεια 5-10% του σωματικού τους βάρους και να παρακολουθούνται για την περίπτωση εμφάνισης διαβήτη μία φορά το χρόνο.

Συμπερασματικά, τροποποιώντας τις καθημερινές μας συνήθειες μπορούμε να ΜΗΝ αρρωστήσουμε από διαβήτη. Με την υγιεινή διατροφή και την άσκηση θωρακίζουμε την υγεία μας και την υγεία των παιδιών μας. Η απώλεια βάρους, η διακοπή του καπνίσματος, η ρύθμιση του ζαχάρου, της πίεσης και της χοληστερίνης προάγουν την καλή υγεία, την σωματική και ψυχική ευεξία.

Θα πρέπει να γίνετε μέλος για να εισάγετε το δικό σας σχόλιο.
Γίνετε μέλος κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ