Ενημερωτικά Δελτία

Μπείτε στη λίστα ενημερωτικών δελτίων μας για να είστε πάντα ενημερωμένοι για τις εξελίξεις στον τομέα του σακχαρώδους διαβήτη

Η ιπποκρατική ιατρική εδώ και 2.500 χρόνια αποτελεί τον θεμέλιο λίθο της ιατρικής επιστήμης. Η ιπποκρατική μεθοδολογία, η προσεκτική κλινική παρατήρηση και η ιατρική δεοντολογία αποτέλεσαν πηγές έμπνευσης για τη Ρωμαϊκή, την Αραβική, τη Βυζαντινή και τη Δυτική ιατρική. Η διεθνής ιατρική κοινότητα με ευλάβεια ανατρέχει στα κείμενα που της κληροδότησαν οι έλληνες πρόγονοι μας. (εικόνα 1)

Στα προϊστορικά χρόνια αποδίδονταν στην αρρώστια θεϊκή ή δαιμονική προέλευση γι αυτό και σ’ εκείνες τις πρωτόγονες κοινωνίες καλούνταν οι μάγοι  να εξευμενίσουν τους θεούς προκειμένου να επιτευχθεί η ίαση. Οι πρώτες ιστορικές μαρτυρίες για την άσκηση της ιατρικής στον ελληνικό χώρο προέρχονται από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια.

Η ασθένεια είχε θεϊκή προέλευση και είχε σαν σκοπό την τιμωρία και οι ασθένειες «θεραπεύονταν» με ιεροτελεστίες. Όμως στην αρχαία Ελλάδα η ιατρική δεν είχε τον απόλυτα μαγικό χαρακτήρα που είχε σε άλλους λαούς αλλά διατηρούσε τον εμπειρικό χαρακτήρα της με τη χρήση ιαματικών βοτάνων, λουτρών, δίαιτας, άσκησης, μαλάξεων κ.α. Οι τραυματισμοί όμως στα πεδία των μαχών είχαν την προέλευση τους στη θεϊκή παρέμβαση.

Στην εποχή των ομηρικών επών ο γιός του θεού Απόλλωνα και της Κορωνίδας, ο Ασκληπιός, μαθητής του Κένταυρου Χείρωνα, δεσπόζει της ιατρικής και συνοδεύει τα ελληνικά στρατεύματα στη Τροία. Είχε πολλά παιδιά: την Υγεία, την Πανάκεια, την Ιασώ, την Αίγλη, την Ρώμη, τον Ποδαλείριο και τον Ευμαρίωνα  που τους δίδαξε την ιατρική τέχνη. Τα παιδιά του αλλά και οι μαθητές του ονομάστηκαν «Ασκληπιάδες» και σήμερα έτσι ονομάζονται οι γιατροί. Η θεοποίηση του προήλθε από τις επιτυχίες του στην άσκηση της ιατρικής αρκετά αργότερα κάπου στον 6ο αιώνα και όχι στα 1200 π.χ. που γράφτηκαν τα ομηρικά έπη. Είναι δηλαδή από τους νεότερους θεούς των αρχαίων Ελλήνων. Το έμβλημά του το φίδι συμβολίζει την ανανέωση και την μακροβιότητα που επέρχεται με την αλλαγή του δέρματος του φιδιού. Το φίδι επίσης ανιχνεύει τα θεραπευτικά βότανα , ενώ η προσοχή που εκδηλώνει  οφείλει να χαρακτηρίζει τον γιατρό.  (εικόνα 2)

Η Ιατρική τέχνη εφαρμόζονταν στα Ασκληπιεία, τους ναούς του Ασκληπιού, χώροι ευρύχωροι, εγκατεστημένοι σε άλση σε περιοχές ηλιόλουστες, με εύκρατο κλίμα. Οι ιερείς εκείνων των λατρευτικών χώρων ονομάζονταν Ασκληπιάδες όπου μαζί με νηστείες και θυσίες εφαρμόζονταν η εμπειρική ιατρική με ιάματα. Η ίαση μπορούσε να επιτευχθεί με την «εγκοίμηση» του αρρώστου με τη χρήση παραισθησιογόνων ουσιών στο «Άβατο» του ναού και ο ασθενής ξυπνούσε θεραπευμένος με την παρέμβαση του θεού. Οι ιερείς θεραπευτές ήταν γνώστες των βοτάνων ενώ ασκούσαν και χειρουργικές πρακτικές. Είναι γνωστή η δημοφιλής πρακτική του τρυπανισμού του κρανίου που «ανακούφιζε» από τους πονοκεφάλους με τη διαφυγή των κακών πνευμάτων. Στον ελληνικό χώρο βρίσκονταν 380 Ασκληπιεία. Τα πιο γνωστά ήταν της Τρίκκης (σημερινά Τρίκαλα όπου έζησε και βασίλευσε ο Ασκληπιός), της Επιδαύρου, της Κω, της Πάτρας, της Περγάμου, των Αθηνών και της Κνίδου στα παράλια της Μ.Ασίας που ανταγωνίζονταν σε αίγλη και αναγνώριση εκείνου της Κω.
Το τέλος των Ασκληπιείων επήλθε περί τον 4ου αιώνα μ. αφού προηγουμένως είχαν μετατραπεί υπό την επιρροή του ιπποκρατικού λόγου σε χώρους ορθολογικής, και όχι μυστικιστικής αντιμετώπισης της ασθένειας. (εικόνα 3)

Τον 6ο αιώνα π.χ. εμφανίζεται στον ελληνικό χώρο για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας η μεγάλη μεταστροφή του πνεύματος με τους πρώτους λογικούς επιστημονικούς προβληματισμούς. Για πρώτη φορά τίθενται επιστημονικά ερωτήματα για την προέλευση της ύλης και του σύμπαντος. Οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι (ο Θαλής ο Μιλήσιος, ο Πυθαγόρας ο Σάμιος, ο Αναξίμανδρος, ο Εμπεδοκλής, ο Ηράκλειτος ο Εφέσιος, ο Δημόκριτος ο Αβδηρίτης, ο Αναξαγόρας ο Κλαζομένιος, ο Διογένης ο Απολλωνιάτης) ίδρυσαν σχολές και προσπαθούσαν να εξηγήσουν με τη λογική και την παρατήρηση τα φυσικά φαινόμενα. Πίστευαν ότι τα τέσσερα κοσμογονικά στοιχεία: o αέρας, το νερό, η γη και η φωτιά δημιουργούσαν το σύμπαν. Η επικράτηση της τάξης ή της ανομίας εξαρτάται από την ισορροπία ανάμεσα στις δύο αντίθετες και αντιμαχόμενες δυνάμεις το θερμό και το ψυχρό. Όταν στον ανθρώπινο οργανισμό υπάρχει ισορροπία θερμού-ψυχρού και υγρού-ξηρού υπάρχει ισονομία-υγεία. Όταν κάτι από αυτά πλεονάζει και λειτουργεί ανεξέλεγκτα υπάρχει δυσαρμονία-αρρώστια.

Για πρώτη φορά λοιπόν στον κόσμο οι έλληνες προσωκρατικοί φιλόσοφοι θέτουν επιστημονικά ερωτήματα και τα ερμηνεύουν χωρίς τις δεισιδαιμονίες του παρελθόντος. Η θεωρία δε των κοσμογονικών στοιχείων αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί έναν αιώνα αργότερα η ιπποκρατική σκέψη. (εικόνα 4)

 

Σχετικά Άρθρα - Ιστορία της Ιατρικής

Σχόλια 

 
0 #1 Sterling 20-08-2015 04:22
Το να μοιράζεσαι ένα γεύμα είναι ένας πολύ
καλός τρόπος χαλάρωσης και ενίσχυσης των
κοινωνικών δεσμών.

Have a look at my webpage - υγιεινός τρόπος ζωής (healthraport.gr: http://www.healthraport.gr/)
 

Θα πρέπει να γίνετε μέλος για να εισάγετε το δικό σας σχόλιο.
Γίνετε μέλος κάνοντας ΚΛΙΚ εδώ